Wednesday, May 10, 2006

Joe Speedboot

-
Tommy Wieringa heeft niet de Librisprijs gekregen voor Joe Speedboot, en dat is weer aanleiding voor veel speculaties, want het is toch zo’n goed boek.
Nou, niet dus. Ik ben een poging aan het doen het te lezen, en ben bezig jammerlijk te stranden. Op de achterflap wordt het vergeleken met werken van Paul Auster, en dat deed de sirene bij mij al loeien. Ik moest hem ooit bespreken met 6 VWO, omdat ik te bescheten was mij tegen het voorstel van een collega te verzetten, en het werd ellende. De hoofdpersoon heette Philias Polo, of Marco Fogg –daar wil ik afwezen – dus dat was wel duidelijk, maar de schrijver was bang dat we de hint zouden missen, en begon omstandig uit te leggen dat het hier om een reiziger ging. Zo begon het. Verder zwalkte het boek erudiet verder. Niet te pruimen.
Van wat ik van Speedboot heb gelezen, heeft het daar wel wat van weg: oeverloze beschrijvingen, waarvan het nut mij ontgaat. Alles overlopend in beeldspraak, die vaak erg leuk is, maar zo’n overvloed is mateloos vermoeiend.
En waar gáát het over? Op bladzij 60 is me dat nog steeds niet duidelijk.
Als schrijver heb ik geleerd dat een verhaal je vanaf de eerste pagina bij de strot moet grijpen. Of in ieder geval bij de arm. Niet zo met de Speedboot, ondanks de titel. Het zwabbert maar wat aan, van de ene anekdote naar de andere. Leuk, maar wat moet ik ermee?
Goed, genoeg geklaagd.
Geen Librisprijs voor Wieringa.
Bok voor hem, zou S. zeggen.

No comments: