Wednesday, April 13, 2005

Ambachtsschool

-
Ik zal niet gauw zeggen dat vroeger alles beter was, want dat is gewoon niet zo. Als docent zal ik dat zeker niet zeggen. Ik verzet me dan ook tegen al die ervaringsdeskundigen die zoveel uit te kramen hebben over de tweede fase en dergelijke. Hun schooltijd ligt al ver achter hen. Ze weten er gewoon niets van.
Maar voor één ding voel ik wel. Voor al die arme kinderen die verplicht worden te leren hoe de wereldkaart eruit ziet, en hoe je “Could you pass me the sugar, please” zegt; voor die kinderen voor wie dat te hoog gegrepen is, zou ik zeggen: terug naar de oude ambachtsschool! Waar jongens leren aan auto’s te sleutelen, en loodgieter te worden. De meisjes mogen dan weer terug naar de huishoudschool met onderwijs in koken en bedden opmaken. Als je er één school van maakt met verschillende vakkenpakketten, hebben de feministes ook niet te zeuren.
Voorstellen dan maar bij Onderwijs?
Ze zien me aankomen!

No comments: